עורך דין צבאי

עורך דין צבאי

זמן קריאה: 2 דקות

במדינת ישראל, ישנם 2 מערכות בתי משפט: יש את מערכת בתי המשפט האזרחיים, ויש את בתי הדין הצבאיים. פעמים רבות, החיילים שיסתבכו בבתי הדין הצבאיים, יהיו ללא כל עבר פלילי.

מעצר בנות שלא הוציאו פטור שלא באשמתן.

לפעמים, עוצרת המשטרה בנות שלא הוציאו פטור בגלל טעות של מוסד לימודים בו הן לומדות. האולפנות והסמינרים לבנות, מוציאות במרוכז פטור לתלמידות. אולם, לפעמים תישמט בת מסוימת מהרשימה. לא תמיד, תדע הבת שלא קיבלה פטור. ואז- ביום בהיר אחד, תופיע משטרת ישראל עם צו מעצר.  במקרה זה, חשוב לפנות לערוך דין צבאי, שנותן שירותי משפט 24 שעות. עורך הדין יסביר לנציגי הצבא את אי ההבנה, ויסייע לבת להסדיר באופן מידי את הפטור.

לפעמים חייל נעצר בגלל ירי מוצדק.

לפעמים, נאלץ חייל לירות לצורך הגנה מידית. אולם, למרות זאת, יאשים הצבא את החייל בירי לא מוצדק. החייל יכלא ויעמוד למשפט. במקרה זה, חשוב שבני משפחתו של החייל יערבו באופן מידי עורך דין, שידאג להוכיח את חפותו של החייל, וידאג לשחרורו, ולהמשך שירותו הצבאי הקרבי של החייל.

לא תמיד מכיר החייל את מערכת החוקים הצבאית.

לפעמים, החייל מבצע עבירה שבמערכת החוקים של המשפט האזרחי, אין לה משמעות. אולם, דווקא בצבא, מעשה זה נחשב כעבירה. לכן, לפעמים נעצר ייל, ולא מבין את חומרת העבירה שביצע. במקרים אלו, התערבות מהירה של עורך דין, יכולה לגרום לצבא לשחרר את החייל בתנאים מגבילים.

ליווי חייל בחקירה.

כאשר חייל מוזמן לחקירה, הוא יכול לבקש ליווי בעת החקירה. לכן, חשוב ליצור קשר עם עורך דין זמין, שיילווה את החייל לחקירה. חשוב מאוד שיהיה פיקוח חיצוני, על התנהלות החקירה הצבאית.

מי סוגר את התיק הפלילי של החייל?

גם לצבא יש פרקליטות משלה. ולכן, ההחלטה האם לסגור את התיק, מתקבלת אצל הפרקליטות הצבאית. לכן, המאמצים של עורך הדין צריכים להיות מול הפרקליטות הצבאית.

באיזה בית משפט יועמד החייל לדין?

לפעמים, תחליט הפרקליטות להעמיד את החייל בבית דין אזרחי, למרות שהחייל משרת בצבא. לכן, אחד מהמשימות של עורך הדין הצבאי, יהיה לדאוג שהפרקליטות תחליט על משפט אזרחי. ולכן, עורך הדין יעמוד בקשר מכתבים עם הפרקליטות.

לפעמים- עדיף להדיח חייל מהצבא.                                                                                                                                                                                    

הנהלים בצבא שונים מהנהלים במשפט האזרחי. לכן, עורך דין יעדיף לפעמים לבקש מהצבא להדיח את החייל בשירות הצבאי, ולהמשיך את ההליכים הפליליים במשפט האזרחי. שם, לפעמים ייצא החייל זכאי לגמרי. גם כאשר מוגש כתב אישום נגד החייל המשוחרר בבית המשפט האזרחי, יוכל החייל המשוחרר להגיע עם המדינה להסדר טיעון.

עורך דין צבאי צריך לדאוג שהחייל יוכל להשתלב בחיים האזרחיים.

אחד מתפקידיו החשובים של עורך הדין הצבאי- הוא לדאוג להסיר את אות הקלון, שדבק בחייל שהורשע בבית המשפט הצבאי. על עורך הדין, להשתמש בכל הכלים העומדים מרשותו להסיר את אות הקלון, על מנת שהחייל יוכל לאחר שחרורו להשתלב בלימודים האקדמאים, ובשוק העבודה.

 

כתבה בשיתוף שירותי משפט 24

דילוג לתוכן