איך להימנע מפציעות בעבודה מהבית

איך להימנע מפציעות בעבודה מהבית

זמן קריאה: 2 דקות

ישנם אנשים אשר מורגלים בעבודה מהבית. חלקם מתנהלים מתוך המשרד הביתי ואחרים עושים גיחות לבתי קפה כדי להתרענן במהלך היום ולעבוד בסביבה של אנשים. לעומתם, ישנם אנשים אשר החלו לעבוד מהבית רק לפני מספר חודשים, ללא כל תכנון מוקדם ולכן סביבת העבודה שלהם אינה אופטימלית.

פגיעות באזור הצוואר, המפרקים והגב יכולים להוביל להידרדרות באיכות החיים, בתפוקת העבודה והן בעיקר כואבות ולא נחוצות. סביבת עבודה שאינה תומכת בפעולות הנדרשות ו"ישבנות" יכולים לגרום לאותן פגיעות ובכתבה זו נבחן ממה יש להיזהר וכיצד ניתן למנוע את הפציעות.

הגורמים שעלולים להוביל לפציעות ופגיעות בעבודה מהבית

אנשים אשר אינם מורגלים בעבודה מהבית לא מחזיקים במשרד או פינת עבודה ופעמים רבות מתפשרים על עבודה תוך ישיבה על הספר או לצד שולחן האוכל. אין כל ספק שאזורים אלו אינם ארגונומיים ואינם תומכים במערכת השלד והמפרקים.

ישיבה בסביבה לא ארגונומית (שאינה מתאימה ואינה תומכת בגוף) עשויה להוביל לשרירים תפוסים, כאבי צוואר וגב וכאבי ראש. יש לשים לב במיוחד לאזור השכמות כאשר ישיבה לא נכונה גורמת לכך שהן יהיו קפוצות כלפי מעלה. ישיבה על כיסא לא מתאים ולאורך שעות רבות עלולה לגרום ללחץ על עמוד השדרה ומכאן לכאבי גב תחתון, כאבים באזור האגן והברכיים.

פגיעות נוספות עשויות להיות לעיניים כאשר תאורה לא ראויה ושהות מרובה מול המסך עשויות לגרום לעייפות יתר של העיניים ובעקבות כך גם לכאבי ראש. גורם נוסף שיכול לקרות בעבודה מהבית הוא עלייה בלחץ וזאת כיוון שאנשים שלא רגילים לעבוד מהבית רואים את כל המשימות שעליהם לבצע במהלך היום והם מתקשים להפריד בין זמן העבודה לבין זמן הבית.

ליצור סביבת עבודה תומכת ובריאה

הדרך להימנע מפציעות בעבודה מהבית היא ליצור סביבת עבודה תומכת ובריאה. אין זה אומר שיש לבצע שינויים קיצוניים ויקרים בבית. שינויים קלים בבית ובמקביל שינויים בהתנהלות האישית שלנו ישפיעו על הבריאות שלנו וירחיקו פציעות ופגיעות:

יצירת סביבה ארגונומית ככל האפשר

יש לתת את הדעת על סביבת העבודה הביתית ולא להתפשר על ישיבה לא נכונה. כדאי ליצור שולחן עבודה עם כיסא ארגונומי ככל האפשר. גם אם מדובר בשולחן קטן מאד, יש להעדיף אותו על פני עבודה בסלון או בשולחן האוכל שאינם מתאימים לעבודה לאורך זמן. כמו כן, יש לדאוג למקור תאורה ואפילו תאורה קטנה נוספת באזור.

התנהלות נכונה בעבודה מהבית

"ישבנות" הוא מונח המתאים לתקופה זו והוא בא לתאר תופעה של ישיבה מרובה ללא קימה. אנשים אשר עובדים מול המחשב מהבית נוטים לשבת שעות מרובות, מה שמוביל ללחץ על עמוד השדרה, קושי באזור השכמות והצוואר. הדרך הטובה ביותר למנוע את הפציעות הללו היא לעשות הפסקות פעילות. מדי שעה או שעתיים יש לעשות הפסקה, להתהלך, לבצע מתיחות ולתמוך במערכת השלד והשרירים. זוהי לא הפסקה של עצלנות אלא להפך, עצירה של העבודה כדי לחזור אליה כשהגוף רענן.

עבודה בתנועה

ככל שאפשר כדאי לשלב תנועה תוך כדי העבודה. אלו שמסוגלים לעשות זאת יוכלו להתהלך על הליכון תוך כדי כתיבה או צפייה בתכנים שנדרשים לעבודה. אלו שלא, יכולים לשבת על כדור פיזיו אשר מפחית את הלחץ על מערכת השלד והשרירים ומאפשר גם לבצע תנועות קלות של האגן באמצע היום. בנוסף לכל אלה יש להקפיד על יציבה נכונה, לדאוג שהכיסא יהיה בגובה הנכון, שהמסך יהיה בגובה העיניים ולהימנע מ"שקיעה" לתוך הכיסא תוך כדי עבודה.

מאמר נכתב על ידי:  ד"ר פלדמן ויקטור – אורתופד מנתח

dr-feldman.co.il

דילוג לתוכן