בדיקת ערמונית שייתכן ותציל את חייכם

בדיקת ערמונית שייתכן ותציל את חייכם

זמן קריאה: 2 דקות

בדיקת ערמונית היא בדיקה המיועדת לכל גבר הסובל מתסמינים הקשורים למתן שתן או לגברים עם נטייה גנטית הקשורה לערמונית מוגדלת כתוצאה מגידול שפיר או ממיר. לפני שנסביר על בדיקת ערמונית באופן ספציפי, חשוב להבין קצת איך בנויה הבלוטה עצמה ועל ערכי psa.

 

מהם ערכיpsa  או בדיקת psa?

בדיקת psa מגיעה מחיבור המילים Prostate specific antigen.

בדיקה זו עשתה סוג של מהפכה בתהליכי לגילוי ואבחון מוקדמים של סרטן הערמונית בעשור האחרון. הבדיקה בודקת חלבון המיוצר ומופרש רק על ידי בלוטת הערמונית. חלבון psa מיוצר גם על ידי תאים הנמצאים בתוך בלוטת הערמונית המוגדרים כתאים בריאים לחלוטין וגם על ידי תאים סרטניים.

 

זו הסיבה שגם אם מתגלים בבדיקה ערכי psa גבוהים, עדיין אין זה אומר שמדובר בגידול סרטני. כלומר, ערכיpsa גבוהים יכולים להעיד גם על ערמונית מוגדלת. מה זה אומר ערמונית מוגדלת? ערמונית שגדלה או כתוצאה מדלקת בבלוטת הערמונית או מה שנקרא פרוסטטה, ערמונית מוגדלת שאינה גורמת לנזק. דבר נוסף שיכול להעלות את ערכי ה- psa הוא קיום של יחסי מין גם כן מעלים את ערכי ה-psa  ולכן מומלץ שלא לקיים יחסי מין 48 שעות לפני הבדיקה. יחד עם זאת, ערכי psa גבוהים מהנורמה כן יכולים להעיד על גידול סרטני ממאיר וזה גם אחד היתרונות הבולטים של הבדיקה בהשוואה לבדיקה רקטלית או בדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת הערמונית.

 

הקשר בין בדיקת ערמונית למדדי psa

כשערכי psa עומדים על 0-0.5 הסיכון לסרטן נמצא על 6.6%.

כשערכי psa עומדים על 0.6-1 הסיכוי לסרטן נמצא על 10.10%.

כשערכי  psaעל 1.1-2 יש סיכוי של 17% לסרטן.

כשהערכי psa עומדים על בין 2.-3 הסיכוי לסרטן עומד על 24%. כ

כשערכיpsa  על 3.1-4 הסיכוי לסרטן עומד על 27%.

 

מהנתונים הללו אנו יכולים להבין בדיקה יחסית מוגבלת ביכולת שלה לאבחן את המחלה או לשלול סרטן בבלוטה, אבל כן אפשר להבין בצורה חד משמעית שאם יש רמות גבוהות של הערכים בדם, הסיכוי לסרטן גבוה. לכן, במקרים של ערכים גבוהים, נמשיך לבצע בדיקות ערמונית שיכולת לאשש או לבטל את המחלה באופן יותר וודאי. בדיקה נוספת שעושים למטרה זו היא ביופסיה בערמונית, אותה מבצע אורולוג מומחה כדוגמת ד"ר אורי לינדנר.

 

ביופסיה פיוז'ן בערמונית

בשנים האחרונות בדיקות ביופסיה בערמונית עברו שינוי והתקדמות מה שבעצם מסייע להגדיל את הסיכוי למציאות המיקום המדויק של הגידול. הבדיקה נעשית נעשית בחדר בדיקות סטרילי או בחדר ניתוח. הבדיקה היא תוך רקטלית בטכנולוגיית אולטרא סאונד. בבדיקה נהוג לקחת בין 6-12 דגימות קטנות של תאים. הסיבה לכך היא משום שרמת הדיוק בבדיקה הפשוטה נמוכה ולכן לוקחים מספר גדול יחסית של דגימות תאים. במקביל לבדיקה הזו, נעשית בדיקה נוספת בטכנולוגיית MRI בשילוב הבדיקה שבוצעה קודם.

דילוג לתוכן